
آنچه می خوانیم راهنمای تخصصی و کامل مرحلهبهمرحله برای باز کردن و تعمیر اساسی فرمان برقی هیوندای النترا مدل ۲۰۱۶ ارائه شده است. این مقاله مبتنی بر منابع رسمی و تجربیات عملی بوده و شامل نکات کلیدی برای ایمنی، ابزار لازم و فرآیند دقیق تعمیر میباشد.
سیستم فرمان برقی (MDPS)
النترا مدل ۲۰۱۶ از سیستم فرمان برقی یا MDPS بهره میبرد. این سیستم شامل موتور برقی، کوپلینگ انعطافپذیر HNBR و شفت فرمان است. خرابیهای رایجی مثل صدای تقه یا لرزش در پیچ به ویژه ناشی از خرابی کوپلینگ در این مدل گزارش شدهاند
۱. آمادهسازی اولیه و ایمنی
- قطع باتری: برای جلوگیری از فعال شدن ایربگ، کابل منفی باتری را قطع کنید و حداقل ۱۵ دقیقه صبر کنید تا سیستم برق تخلیه شود.
- تجهیزات لازم:
- آچارهای آلن یا تورکس مناسب
- ابزار جداکننده پلاستیکی برای پوشش داشبورد
- یک پالت جمع وجور برای نگهداری واحد MDPS
- ابزارهای سوکت یا رِینچ برای باز کردن پیچ ها
۲. باز کردن پوشش داشبورد و ستون فرمان
- نوارهای کناری درب جلو را بلند کرده و پوشش زیر داشبورد سمت راننده را باز کنید.
- پیچهای پانل پایینی داشبورد و پوشش ستون فرمان را باز کنید.
- با چرخاندن فرمان ۹۰ درجه در برخی مدلها، به پیچهای پوشش ستون دسترسی پیدا میشود.
۳. جدا کردن کابلها و پوششهای اضافی
- باز کردن پانل HVAC و پوششهای زیر داشبورد تا اتصالات و سنسورها قابل دسترسی باشد.
- قطع کلیه کانکتورها شامل اتصالات MDPS، SRS/EPS، و پیدا کردن کانالی برای دسترسی وعیبیابی .
۴. باز کردن ستون فرمان و جداسازی واحد موتور برقی
- باز کردن پیچ ها و مهرههای ستون فرمان جهت جداسازی ستون از بدنه ماشین. بعضی مدلها دارای قلاب هستند که باید آزاد شوند .
- ستون فرمان را پایین بیاورید و به صورت ایمن روی زمین قرار دهید طوری که موتوربرقی همچنان متصل باشد.
- باز کردن پیچ های اتصال ستون فرمان برقی به موتور برقی و جدا کردن کوپلینگ انعطافپذیر
🔧 ۵. تعمیر و تعویض کوپلینگ (FSR)
- برداشتن کوپلینگ قدیمی، اطلاعیه های فنی خودروسازان پیشنهاد میکنند بررسی کرده که اگر علامت “4P” یا “HNBR” روی قطعه جدید باشد قابل اطمینان بوده و مطابق استاندارد خودرو ساز می باشد.
- نصب کوپلینگ جدید: سطح اتصال را پاک کرده، قطعه جدید را در محل نصب قرار دهید و پیچ ها را با گشتاور مشخص ۷٫۸–۱۱٫۸ N·m ببندید .
۶. مونتاژ نهایی و کالیبراسیون
- مونتاژفرمان برقی: ترتیب اجزا را بهصورت معکوس از مرحله ۵ برگردانید.
- اتصالات الکتریکی را مجدداً وصل کنید.
- برگرداندن ستون فرمان و بستن پیچ ها.
- کالیبراسیون سنسور زاویه فرمان (ASP) با ابزارهای GDS یا تجهیزات مشابه
- بررسی و پاکسازی کدهای خطا (DTC) با دستگاه عیبیاب.
- اتصال باتری و انجام بررسی نهایی عملکرد کلیدها، چراغ هشدار و کنترل فرمان
نکات اضافی
- هزینه و زمان: طبق پشتیبانی فنی Hyundai، تعویض کامل ستون فرمان معمولاً هزینه بالایی دارد اما تعویض کوپلینگ حدود ۱۵–۶۰ دقیقه زمان میبرد.
- استفاده از دفترچه فنی ۲۰۱۶ Elantra: مخصوص مدل MD/UD/JK است و شامل بخش هدایت و سیستم فرمان با دیاگرامهای دقیق میباشد.
جمعبندی
مرحله | کار اصلی | توضیحات |
۱ | ایمنسازی | قطع باتری و ابزارآلات |
۲ | جداسازی پوششها | دسترسی به ستون فرمان |
۳ | قطع اتصالات | کانکتورهای MDPS و EPS |
۴ | جدا کردن MDPS | باز کردن پیچ ها |
۵ | تعویض کوپلینگ | نصب قطعه اصلی |
۶ | مونتاژ و کالیبراسیون | راهاندازی دوباره و اشکالزدایی |
معرفی سیستم فرمان برقی النترا و مراحل تعمیر به زبان ساده تر
فرمان برقی یا «سیستم فرمان کمکی الکتریکی» در هیوندای النترا (Hyundai Elantra MD/UD 2016) با نام MDPS شناخته میشود. این سیستم به جای نیروی هیدرولیکی از موتور برقی برای کمک به چرخاندن فرمان استفاده میکند. رایجترین خرابی این سیستم، صدای تقه یا خلاصی در هنگام چرخاندن فرمان است که معمولاً ناشی از خرابی قطعهای به نام کوپلینگ لاستیکی (Flexible Coupling) است.
مرحله ۱: آمادهسازی و رعایت نکات ایمنی
- ابتدا باتری خودرو را قطع کنید تا از فعال شدن کیسه هوا جلوگیری شود.
- ۱۵ دقیقه منتظر بمانید تا بار الکتریکی سیستم تخلیه شود.
- ابزارهای مورد نیاز:
- آچار آلن یا ستارهای
- ابزار باز کردن پلاستیک داشبورد
- پیچگوشتی دوسو و چهارسو
- تورکمتر برای نصب دوباره قطعات
مرحله ۲: باز کردن پوشش فرمان و داشبورد
- ابتدا قاب پلاستیکی دور فرمان را باز کنید.
- سپس به آرامی پیچهای نگهدارنده ایربگ را از پشت فرمان باز کرده و ایربگ را جدا کنید.
- سوکتهای مربوط به ایربگ و کلیدهای کنترلی روی فرمان را قطع کنید.
مرحله ۳: باز کردن فرمان خودرو
- پیچ مرکزی نگهدارنده فرمان را با آچار مناسب باز کنید.
- با وارد کردن فشار یکنواخت، فرمان را از شفت جدا کنید.
- در صورت نیاز، از ابزار مخصوص کشنده فرمان (steering puller) استفاده کنید.
مرحله ۴: باز کردن ستون فرمان و دسترسی به موتور برقی
- پیچها و بستهای نگهدارنده ستون فرمان را باز کرده و ستون را پایین بیاورید.
- ستون فرمان را بهآرامی روی زانوی خود یا روی پایهای نرم قرار دهید تا به موتور برقی MDPS دسترسی داشته باشید.
- تمامی سوکتهای برقی متصل به موتور فرمان را جدا کنید.
مرحله ۵: تعمیر و تعویض کوپلینگ فرمان برقی
- کوپلینگ لاستیکی فرسوده را از محل اتصال خارج کنید.
- قطعه جدید ترجیحاً اصلی با کد HNBR یا 56315‑2K000FFF را جایگزین نمایید.
- پیچهای اتصال را مجدداً با گشتاور استاندارد (حدود ۸ نیوتنمتر) محکم ببندید.
مرحله ۶: بستن قطعات و تنظیم نهایی
- ستون فرمان و فرمان را به ترتیب اولیه ببندید.
- سوکتهای ایربگ و سایر سیمها را وصل کنید.
- باتری خودرو را دوباره وصل کرده و سیستم را روشن کنید.
- در صورت نیاز، زاویه فرمان را با دستگاه دیاگ تنظیم و کالیبره کنید.
نکات تکمیلی درباره تعمیر فرمان برقی هیوندای النترا
نکته | توضیح |
خرابی رایج | تقتق هنگام چرخاندن فرمان |
قطعه مستعد فرسایش | کوپلینگ لاستیکی MDPS |
مدت زمان تعمیر | حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه |
ابزار تخصصی | گشتاورسنج، دیاگ کالیبراسیون، کشنده فرمان |
توصیه مهم | همیشه از قطعات اصلی استفاده شود |
منابع و مستندات فنی
- دفترچه فنی هیوندای النترا ۲۰۱۶ – بخش سیستم فرمان (Steering System)
- تجربههای کاربران متخصص در انجمنهای Reddit و Hyundai Forums
- بولتنهای فنی تعمیراتی شرکت هیوندای (TSB)
- ویدیوهای تخصصی YouTube برای آموزش تعمیر فرمان برقی النترا
جمعبندی نهایی
تعمیر فرمان برقی هیوندای النترا نیاز به دقت، ابزار مناسب و شناخت دقیق ساختار این سیستم دارد. شایعترین ایراد در این خودرو، مربوط به کوپلینگ داخلی موتور فرمان است که با صرف زمانی کوتاه و دقت کافی، بهراحتی قابل تعویض و رفع است.
با رعایت اصول ایمنی و استفاده از قطعات اورجینال، میتوانید فرمان برقی النترا را بدون نیاز به تعویض کامل ستون فرمان تعمیر کنید و عملکرد روان و بدون صدای فرمان را بازیابی نمایید.
گردآورنده: محمد شمسی
جهت اطلاع بیشتر و تعمین قطعات اصلی سیستم فرمان خودروهای هیوندای با واحد فروش در تماس باشید.
+989125236424